Damien Hirst – niezwykła wystawa w St. Moritz
Anna Pilch/archiwum własne

Damien Hirst – niezwykła wystawa w St. Moritz

  • Data publikacji: 11.01.2021, 19:00

Już od 23 stycznia, w pięknej scenerii szwajcarskich Alp, będzie można podziwiać prace znanego brytyjskiego artysty, współtwórcy nurtu Young British Artists (YBA's), Damiena Hirsta. Wystawa zatytułowana Mental Escapology obejmuje kilka niezwykłych lokalizacji, w tym środek zamarzniętej tafli jeziora.

 

St. Moritz jest popularnym na całym świecie, ekskluzywnym kurortem narciarskim. Pobliskie, kameralne lotnisko dość często gości czartery z postaciami dobrze znanymi w medialnym świecie. Ilości butików cenionych projektantów w centrum miasteczka nie powstydziłby się natomiast sam Mediolan czy Tokio. Dodać do tego całkiem niezłe widoki otaczających, ośnieżonych, alpejskich szczytów i mamy miejsce, gdzie zebrana kolekcja ponad czterdziestu prac Damiena Hirsta zyskuje godne tło.

 

Główną atrakcją wystawy będą dwie rzeźby zlokalizowane w plenerze - na zamarzniętym jeziorze St. Moritz. W samym centrum jeziora zobaczymy wysoką na ponad 3,5 metra rzeźbę Monk, natomiast rzeźbę przedstawiająca dwie postaci z bębnem zainstalowano na północno-wschodnim skraju jeziora. Obydwie prace pochodzą z głośnej wystawy Treasures from the Wreck of the Unbelievable zorganizowanej w 2017 roku w Wenecji (więcej informacji o tej wystawie znajduje się w dalszej części artykułu).

 

Pozostałe prace również pochodzą z poprzednich, znanych serii Hirsta, takich jak Natural History, Spot Paintings czy Butterfly Colour Paintings. Warto podkreślić natomiast, iż wiele z tych dzieł, chociaż stworzonych w ramach bardzo popularnych serii, nie było wcześniej pokazywanych - jak choćby obrazy z kolekcji Malarstwo punktowe, które w przeciwieństwie do tych najbardziej znanych, pokrytych regularnymi, kolorowymi kropkami, przedstawiają plamy rozrzucone w sposób dość chaotyczny, bez żadnej konkretnej struktury. Na prezentację tych oraz innych prac z Farmaceutycznych oraz Chirurgicznych kolekcji Hirsta, nieprzypadkowo wybrano neo-klasycystyczny budynek Forum Paracelsus, stojący na miejscu dawnej łaźni termalnej, gdzie mieszkańcy mogli doświadczać terapeutycznych właściwości wody żelazistej.

 

Innym ciekawym miejscem, gdzie prezentowane będą prace artysty (tym razem kolekcje z motylami, z których jedna została nazwana na podstawie wpisów z Księgi Psalmów) jest kościół ewangelicki w centrum St. Moritz. Dwie serie obrazów z motylami wkomponowano w surowe wnętrza zmodernizowanej świątyni.

 

Mental Escapology jest pierwszą publiczną wystawą Damiena Hirsta w Szwajcarii. Organizowana jest we współpracy z władzami miasta.

 

Czas trwania wystawy: od 23 stycznia do 28 lutego 2021 roku.

 

Więcej informacji, jak również przykłady prezentowanych prac można znaleźć na poniższej stronie FAD-magazine na Facebooku.

 



Damien Hirst (ur. w 1965 r w Bristolu) to nietuzinkowy brytyjski artysta, którego ogólnoświatową sławę zapoczątkowała kontrowersyjna praca o długim tytule Fizyczna niemożliwość śmierci w umyśle istoty żyjącej (The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living), przedstawiająca zwłoki zanurzonego w formalinie, ponad czterometrowego rekina. Instalacja stworzona pod kuratelą Charles'a Saatchi była przez pewien czas częścią należącej do niego wystawy. Później rekin został wymieniony na świeży egzemplarz i kontynuował karierę w austriackim centrum sztuki współczesnej Kunsthauz Bregenz, by następnie trafić w ręce kolekcjonera Stevena A. Cohena, który odkupił dzieło za jedyne 8 mln dolarów. Od Cohena, ogłaszając to wielkim sukcesem, instalację wypożyczyło na trzy lata nowojorskie Metropolitan Museum of Art.

 

W 2017 roku, będąc już bardzo znanym i drogo sprzedawanym artystą, Hirst zorganizował w Fundacji François Pinault w Wenecji monumentalną, prezentowaną na pięciu tysiącach metrów kwadratowych powierzchni wystawę, zatytułowaną Skarby z Wraku Niewiarygodności (Tresaures from the Wreck of Unbelievable). Wystawa miała prezentować przedmioty wydobyte ze statku-wraku o wdzięcznej nazwie Apistos (Niewiarygodne), zatopionego na dnie oceanu Indyjskiego. W jednej z sal można było obejrzeć film przedstawiający akcję wyławiania skarbów przez grupę nurków. W kolejnych salach oczom widzów ukazywały się coraz to wspanialsze, ogromne rzeźby i maleńkie przedmioty, jedne obrośnięte koralowcami i muszlami, inne odnowione, błyszczące złotem i marmurem. Dopiero po pewnym czasie, z lekkim niepokojem, zwiedzający mógł rozpoznać twarz Rihanny w popiersiu nubijskiej księżniczki, czy dostrzec sylwetkę Myszki Miki, wyłaniającą się spod muszli i korali. Hirst w ten sposób po raz kolejny zabawił się z widzem, prezentując nieprawdziwe pamiątki z nieprawdziwej historii. Wszystkie dzieła prezentowane na wystawie powstały w pracowni artysty, a kontakt z oceanem miało jedynie kilka, zatopionych przez ekipę Hirsta w celu nagrania wspomnianego filmu. To właśnie z tej wystawy pochodzą rzeźby prezentowane na zamarzniętej tafli jeziora w St. Moritz.

 

Damien Hirst od początku swojej kariery artystycznej po dziś dzień jest postacią wzbudzającą skrajne emocje wśród krytyków sztuki. Niejednokrotnie próbowano podważać walory artystyczne jego twórczości. Jednego mu natomiast nie można odmówić: jego dzieła nigdy nie pozostają niezauważone, a reakcje krytyków i publiczności nigdy nie są obojętne.

Źródło: FAD-magazine, miesięcznik Dialog