,,Maszyna Czasu" Tomasza Domańskiego od jutra przy Muzeum Współczesnym Wrocław
Patrycja Mastej/Wikimedia Commons

,,Maszyna Czasu" Tomasza Domańskiego od jutra przy Muzeum Współczesnym Wrocław

  • Dodał: Anna Michnicka-Pilch
  • Data publikacji: 13.01.2021, 21:11

Gdy instytucje kulturalne pozostają zamknięte, twórcy sztuki wychodzą naprzeciw jej miłośnikom. Nie inaczej jest w przypadku tej niecodziennej instalacji, która może być dla widza pretekstem do zatrzymania i wsłuchania się w odgłos przemijania.

 

Muzeum Współczesne Wrocław zachęca spacerowiczów, aby począwszy od jutra zwrócili uwagę na postawioną obok muzeum instalację autorstwa Tomasza Domańskiego. Maszyna Czasu powstała w ramach cyklu Pomniki Czasu, który tworzony jest przez artystę niestrudzenie od ponad 20 lat.

 

Konstrukcja przypomina ogromną klatkę z uwięzioną bryłą lodu i kamienia, które na oczach widzów odgrywają swoje role, ulegając transformacji pod wpływem przemijającego czasu. Bardzo ciekawym zabiegiem jest podanie terminu zakończenia wystawy jako moment osiągnięcia przeciwwagi. Nadaje to całemu przedsięwzięciu interesujący aspekt niepewności, a rolę decydenta, kończącego przedstawienie, przejmuje czas i natura.

 

Najlepiej do zatrzymania się nad instalacją przekonuje sam artysta:

 

Maszynę Czasu zaprojektowałem, wykorzystując pierwiastek hipnotyczno-magiczny, jaki występuje w relacji artysty z odbiorcą. To rodzaj niesymetrycznej symbiozy, społeczeństwo odrzuca pracę artystów, nie zdając sobie sprawy, jak wiele wnoszą w jego życie. Hipnotyzer-artysta ma za zadanie uwolnić widza od natarczywej potrzeby nazywania na rzecz poznania sztuki takiej, jaka ona jest w swej istocie. Ta natrętna potrzeba odwoływania się do realności wynika z archetypicznego lęku przed nieznanym. Warunkiem przeprowadzenia udanej terapii i seansu hipnotycznego jest współpraca. Kiedy artyście uda się uwolnić widza od strachu, on zaakceptuje niezdefiniowane.

 

Pozostaje jedynie pytanie: czy pozwolimy się zahipnotyzować artyście?

 

Maszynę Czasu można zobaczyć przy muzeum od 14 stycznia 2021 roku aż do osiągnięcia przeciwwagi. Obserwacja procesu działania Maszyny Czasu jest możliwa pod warunkiem zachowania ścisłego reżimu sanitarnego i przestrzegania zaleceń Państwowej Inspekcji Sanitarnej, dotyczących zgromadzeń.

 

W związku z sygnałami o bardzo dużym zainteresowaniu instalacją oraz koniecznością zachowania dystansu społecznego, Maszyna Czasu została objęta 24 godzinnym monitoringiem, dzięki czemu nie tylko wrocławianie będą mogli obserwować topniejący czas. Live streaming dostępny będzie na stronie MWW Muzeum Współczesne Wrocław.

 

 

 

 

O Tomaszu Domańskim (ur. w 1962 roku w Giżycku) tak wypowiadają się kuratorzy wystawy Pomniki Czasu prezentowanej obecnie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku:

 

Jest artystą wyjątkowym, wizjonerem, badaczem i obserwatorem procesów natury, obdarzonym dużą intuicją artystyczną. Zajmuje się sztuką akcji, sztuką efemeryczną, performance. Artysta poza tradycyjnymi materiałami włącza nieoczywiste media rzeźbiarskie – żywioły: lód i ogień, które wyznaczają przebieg konstruowanych akcji; wykorzystuje naturalne zjawiska topnienia, spalania czy ciążenia oraz wartości akustyczne, zapisy odgłosów ognia i wody, np. dźwięk kropel spadających z roztapiającego się lodu. Istotną częścią tych akcji-realizacji są multimedia i nowe techniki cyfrowe, które pozwalają zarejestrować zachowanie żywiołów, zmianę formy, procesualność.

 

Wystawa Pomniki Czasu trwa do końca stycznia. Jest to świetna okazja dla zainteresowanych Maszyną Czasu do poznania innych prac artysty z tego cyklu. Również tu organizatorzy zadbali o możliwość uczestniczenia w wydarzeniu pomimo czasowego zamknięcia Centrum. Gorąco zachęcam do wirtualnego spaceru po wystawie, dostępnego pod tym linkiem.

Źródło: MWW Muzeum Współczesne Wrocław, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Anna Michnicka-Pilch – Poinformowani.pl

Anna Michnicka-Pilch

Miłośniczka modernizmu, sztuki współczesnej i performansu. W trakcie studiów podyplomowych z rynku sztuki i antyków. Zawodowo inżynierka i kierowniczka projektów w zakresie infrastruktury technicznej budynków. W dziale kultury zajmuje się tematami związanymi ze sztuką i architekturą.