W Nowej Hucie powstają pierwsze witryny zgodne z założeniami parku kulturowego
Wikimedia/Piotr Tomaszewski-Guillon/dronographyapplied.com

W Nowej Hucie powstają pierwsze witryny zgodne z założeniami parku kulturowego

  • Dodał: Joanna Cwynar
  • Data publikacji: 03.02.2021, 18:10

Od 29 listopada 2020 roku krakowska Nowa Huta jest parkiem kulturowym. Przedsiębiorcy, których lokale mieszczą się w obrębie chronionego obszaru, mają pół roku na dostosowanie swoich obiektów do nowych wymogów. Kilka wzorcowych witryn już powstało.

 

Celem stworzenia Parku Kulturowego Nowa Huta jest ochrona i przywrócenie oryginalnego charakteru historycznego układu urbanistycznego oraz mieszczących się w nim zabytków architektonicznych. Jak mówi reklamujący park slogan, nowe regulacje mają odsłonić piękno Nowej Huty - uporządkować przestrzeń, uwolnić zabytkowe budynki od przysłaniających je jaskrawych reklam i sprawić, by uwagę przyciągało to, co świadczy o unikatowości dzielnicy, czyli jej holistyczna, inspirowana renesansowymi miastami idealnymi koncepcja, w której wszystko – od układu ulic, po najmniejsze detale architektoniczne – ma wspólnie tworzyć spójną, przemyślaną całość.

 

Uchwała o Parku Kulturowym Nowa Huta reguluje m.in.: lokalizacje ogródków gastronomicznych, sposoby magazynowania odpadów czy instalowania urządzeń grzewczych i klimatyzujących oraz zawiera wytyczne dotyczące elewacji budynków. Przedsiębiorcom, mającym dostosować się do wymogów, został udostępniony informator  Szyldy w Nowej Hucie. Przewodnik dobrych praktyk, na którym mogą się wzorować podczas wprowadzania zmian w swoich lokalach. Według internetowej publikacji niedopuszczalne będą już m.in.: zbyt duże, niedopasowane do podziałów architektonicznych i wykonane z nieodpowiednich materiałów szyldy, świecące, migające i jaskrawe reklamy, ograniczające transparentność przeszkleń wklejki w witrynach okien oraz zasłaniające elewacje i detale architektoniczne banery. Natomiast dozwolone będą regulaminowej wielkości szyldy o stonowanych kolorach oraz neony, które zdobiły dzielnicę od początków jej istnienia.

 

W połowie stycznia powstała pierwsza wzorcowa witryna, której przemiana była efektem realizowanego przez Fundusz Partnerstwa projektu Szyldy Nowej Huty. Zaangażowani w projekt aktywiści, eksperci i graficy pomagali przedsiębiorcom przejść przez proces zmian. Czterech z biorących udział w projekcie właścicieli lokali dostało gotowe plany przekształcenia obiektów zgodnie z regulacjami. Natomiast metamorfoza sklepu z używaną odzieżą Huta Stylu, który zwyciężył w internetowym głosowaniu, została sfinansowana z funduszy Urzędu Miasta Krakowa. Po witrynie Huty Stylu przemiany przeszły kolejne obiekty usługowe: jubiler Agat przy Placu Centralnym oraz PAW na Os. Zgody.

Źródła: Gazeta Krakowska, krakow.naszemiasto.pl, Radio Kraków, strona Funduszu Partnerstwa