Luwr w sporze z Fundacją Cy Twombly'ego
A. Michnicka-Pilch/archiwum własne

Luwr w sporze z Fundacją Cy Twombly'ego

  • Data publikacji: 19.02.2021, 16:25

Fundacji, zajmującej się dorobkiem amerykańskiego artysty Cy Twombly'ego, nie spodobał się efekt renowacji sali z greckimi i rzymskimi rzeźbami z brązu w paryskim Luwrze. Sufit w Salle des Bronzes w 2010 roku został ozdobiony przez artystę wielkopowierzchniowym, błękitnym malowidłem z napisami, oddającymi hołd hellenistycznym rzeźbiarzom, nawiązującymi do tematyki sali.

 

Przeprowadzając niedawną renowację, co prawda nie tknięto samego malowidła, ale znacznie zmieniono wystrój sali, wprowadzając między innymi głęboką czerwień na ścianach, która, jak twierdzi prezes fundacji Nocola del Roscio, narusza harmonię i całkowicie niszczy równowagę instalacji.

 

W 2007 roku ówczesny dyrektor Luwru, Henri Loyrette, kontynuując swoją politykę na rzecz sztuki współczesnej, poprosił pomieszkującego wtedy we Włoszech amerykańskiego artystę o ozdobienie sufitu Sali z Brązu. Znając zamiłowanie Twombly'ego do mitologii oraz starożytnej sztuki greckiej i rzymskiej, wiedział, iż dla artysty będzie to świetna okazja do stworzenia dzieła w otoczeniu, które go niezwykle pasjonuje.

 

Malowidło sufitowe, które wyszło spod ręki artysty, jest zdominowane przez intensywny błękit, na krawędziach ozdobione kołami, przypominającymi greckie tarcze, z których jedne są niebieskawo-szare, inne ochrowe lub prawie żółte i wydają się turlać po niebie. Pomiędzy kulami widzimy imiona wielkich starożytnych artystów, wyryte greckimi literami.

 

Radca prawny fundacji, Dawid R. Baum, pisał zarówno do dyrektora Luwru, jak i do francuskiej minister kultury, opisując zaistniałą sytuację jako poważną szkodę i naruszenie praw autorskich i osobistych artysty oraz żądając przywrócenia sali do pierwotnego kształtu przed ponownym otwarciem muzeum.

 

Luwr natomiast nie ma zamiaru cofać bardzo zaawansowanych już prac, licząc na uspokojenie sytuacji i dojście do porozumienia z fundacją. Vincent Pomarède, zastępca dyrektora zarządzającego Luwru wyjaśnia: - Musimy zmieniać gabloty, dokonywać przeglądu przestrzeni, aktualizować standardy bezpieczeństwa, rewidować ekspozycję kolekcji. Kiedyś muzea preferowały białe lub jasnoszare kolory, teraz wszystkie wracają do głębszych barw.

 

Wygląda na to, że każda ze stron ma tu swoje racje. Pozostaje liczyć tylko, że sprawa zostanie rozstrzygnięta z korzyścią dla przyszłych zwiedzających.

 

Cy Twombly (ur. 25 kwietnia 1928 roku w Lexington, zm. 5 lipca 2011 roku w Rzymie) – a właściwie Edwin Parker Twombly (przydomek Cy odziedziczył po ojcu, profesjonalnym baseballiście) – był amerykańskim malarzem abstrakcjonistą, znanym z prac pokrytych bazgrołami, czasem przypominającymi graffiti. Po ślubie z włoską artystką Baronessą Tatianą Franchetti, poznaną podczas podróży do Rzymu, Twombly przez resztę życia część roku spędzał w Stanach Zjednoczonych, a część we Włoszech. Po przeprowadzce do Europy sztuka artysty pozostawała pod silnym wpływem mitologii klasycznej. Artysta znany jest również z pomalowanych białą farbą rzeźb, gdyż, jak twierdził: – Biała farba to mój marmur. Sufit w galerii rzeźb z brązu w Luwrze był jedną z ostatnich prac Twombly'ego. Rok później artysta zmarł na raka.

 

Obraz z głównego zdjęcia powstał w roku 1962, jest zatytułowany Druga podróż do Włoch i znajduje się w kolekcji rzymskiej Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea.

 

Le Louvre a réaménagé la salle des bronzes, où il reste bien le plafond peint par Twombly, mais dans un environnement...

Opublikowany przez Le Monde Poniedziałek, 15 lutego 2021
Źródło: The Art Newspaper, Le Monde