Koniec ery Jeepa Cherokee? Przywódca Czirokezów chce zmiany nazwy
- Data publikacji: 23.02.2021, 17:18
Czirokezi są najliczniejszą grupą plemienną w Stanach Zjednoczonych. Od lat nazwę ich ludu można kojarzyć głównie z marką samochodów Jeep. Chuck Hoskin Jr. chce to zmienić.
Chuck Hoskin Jr. to przywódca narodu Czirokezów. Wydał ostatnio oświadczenie, w którym kieruje się do producentów marki, prosząc, aby zaprzestali z korzystania z nazwy jego plemienia w celach marketingowych:
- Wiem, że nie ma tutaj złych intencji, ale nie jest to dla nas zaszczytne, gdy nasze imię znajduje się na boku samochodu.
Hoskin podkreśla, że o wiele lepiej byłoby pokazać szacunek poprzez naukę o historii, kulturze, rządzie i języku rdzennych mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Podkreśla, że ważne jest prowadzenie dialogu z plemionami odnośnie wykorzystywania ich dziedzictwa kulturowego.
- Myślę, że żyjemy w tym kraju w takim momencie, w którym nadszedł czas, aby zarówno korporacje, jak i drużyny sportowe zrezygnowały z używania rdzennych Amerykanów w ich nazwach, obrazach, maskotkach, koszulkach drużynowych i ogólnie w sportach.
Jeep po raz pierwszy wykorzystał nazwę plemienia w 1974 roku. Od tego czasu, nieprzerwanie produkował modele pod nazwą Cherokee, z wyjątkiem lat 2002-2013, kiedy to auta te były znane na amerykańskim rynku jako Liberty. Nazwa plemienia została potem przywrócona, co nie zostało skonsultowane z Czirokezami. Przedstawiciel firmy Jeep wydał oświadczenie w związku ze słowami Hoskina Jr. :
- Nazwy naszych pojazdów były wybierane starannie i przez lata dbano o to, aby uhonorować i uczcić rdzennych Amerykanów za ich szlachetność, waleczność oraz dumę. Jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek zobowiązani do okazywania pełnego szacunku i do otwartego dialogu z przywódcą Czirokezów, Chuckiem Hoskinem Jr.
Członek plemienia Chickasaw skomentował sprawę, mówiąc, że uhonorowanie kogoś można pokazać poprzez danie nagrody, a nie nazwanie produktu, a potem sprzedawanie go. Marka Jeep skontaktowała się z Hoskinem Jr., ale nie zmieniło to zdania narodu odnośnie chęci zmiany nazwy marki.