Możliwości sztucznej inteligencji w tworzeniu sztuki
Gupia Nauka/You Tube Screenshot

Możliwości sztucznej inteligencji w tworzeniu sztuki

  • Dodał: Marta Wolf
  • Data publikacji: 26.02.2021, 19:00

Kiedyś uważano, że sztuczna inteligencja nie będzie w stanie zastąpić ludzi w pracach kreatywnych. Nowe badania wskazują, w jaki sposób ludzie postrzegają dzieła sztuki generowane przez sztuczną inteligencję, obok dzieł stworzonych przez innych ludzi. Wyniki mogą zaskoczyć - społeczeństwo w zasadzie nie potrafi ich odróżnić.

 

Portret „Edmonda de Belamy” powstał na podstawie cudzego pomysłu, cudzego kodu i otwartej bazy danych przez kolektyw artystyczny Obviou. Studio wykorzystało stworzony przez Iana Goodfellowa system, znany jako generative adversarial network (GAN), czyli generatywnej sieci kontradyktoryjnej do tworzenia nowych funkcji od podstaw. Algorytm sam decyduje, w jakim stylu wykona portret. Projekt Obvious był właściwie pierwszym krokiem w stronę sztuki robionej przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, a jego sprzedaż została okrzyknięta „przyszłością”. Tego typu eksperymenty robione są od lat, ale nigdy wcześniej nikt nie zapłacił za ich wynik setek tysięcy dolarów. Cyfrowe dzieło sztuki zostało sprzedane w 2018 roku za 432 500 USD w Christie's. To zainspirowało Harsha Gangadharbatla do przeprowadzenia badania. Mężczyzna uważa, że rola ludzi w tworzeniu sztuki jest nie do zastąpienia. Ważna jest dusza, jaką artysta wkłada w dzieło.

 

Badanie składało się z ankiety, w której poproszono respondentów o zidentyfikowanie dzieł. Musieli oni rozpoznać sztukę stworzoną przez artystów Toma Baileya i Steve’a Johnsona - odpowiednio impresjonistyczne pejzaże i geometryczne abstrakcje - i przez sztuczną inteligencję, czyli dzieła algorytmów. Spośród setek osób, które odpowiedziały, większość nie była w stanie ich poprawnie przypisać do danych kategorii. 

 

Aplikacja AI Portraits korzysta z algorytmu „nakarmionego” liczbą aż 45 tys. klasycznych portretów. Tak wielki zasób „wiedzy” pozwala AI sprawnie przerabiać przesyłane zdjęcia na obrazy olejne lub wykonywane w kilku innych popularnych, klasycznych technikach. 

 

Gangadharbatla mówi, że tworzenie dzieł sztuki przez sztuczną inteligencję jest stosunkowo nieszkodliwe, jednak nie możemy przekroczyć cienkiej granicy. Mimo że współczesność daje nam ogrom możliwości do kreowania, musimy sobie zdawać sprawę z zagrożeń, które przynosi technologia.

 

 
Źródło:journals