Reżyser „Bajecznie bogatych Azjatów” tworzy film o kradzieżach chińskiej sztuki w Europie
H.Hach/pixabay

Reżyser „Bajecznie bogatych Azjatów” tworzy film o kradzieżach chińskiej sztuki w Europie

  • Dodał: Anna Michnicka-Pilch
  • Data publikacji: 28.02.2021, 14:06

Film The Great Chinese Art Heist powstaje na podstawie artykułu Alexa W. Palmera dla GQ z 2018 roku o tym samym tytule. Opowiada o historii tajemniczych napadów na kolekcje chińskiej sztuki prezentowanej w muzeach w całej Europie.

 

Seria kradzieży rozpoczęła się w 2010 roku. Napady miały miejsce między innymi w Pawilonie Chińskim w szwedzkim Pałacu Drottningholm, w Muzeum Orientu na angielskim Uniwersytecie Durham, w Muzeum Fitzwilliam na Uniwersytecie w Cambridge i w norweskim Muzeum KODE.

 

Duża część skradzionych antyków pochodziła z kolekcji Letniego Pałacu w Pekinie, który został napadnięty i obrabowany przez wojska angielsko-francuskie w 1860 roku. Bogactwo pałacu jest teraz rozproszone po całym świecie, w prywatnych kolekcjach, a także w prestiżowych muzeach.

 

Skradzione w Europie elementy nieustannie wracają do Chin, stąd też pojawiły się pytania, czy za kradzieżami nie stoi przypadkiem chiński rząd.

 

W ostatnich latach odzyskiwanie dziedzictwa kulturowego stało się jednym z głównych priorytetów władz chińskich. W 2009 roku rząd wysłał delegację w celu odnalezienia zrabowanych dzieł sztuki chińskiej w europejskich muzeach. W następnym roku w Pałacu Drottningholm miała miejsce pierwsza z serii kradzieży.

 

W 2015 roku w rozmowie z New York Times, amerykański historyk sztuki Noah Charney próbował wyjaśnić sytuację w następujący sposób:

 

- Chińskie przepisy dotyczące wszystkiego, od kradzieży po własność intelektualną, bardzo różnią się od tych na zachodzie, dlatego też skradzione lub sfałszowane dzieła sztuki znajdują tam rynek o wiele łatwiej niż za granicą. Chińscy kolekcjonerzy mogliby kupować skradzioną chińską sztukę i nadal być dumni z jej pokazywania, być może uzasadniając to w ten sposób, że niezależnie od tego, czy przedmiot został skradziony, powinien znajdować się w Chinach, a zatem kolekcjoner w jakiś sposób pomógł w jego odzyskaniu.

 

Jon M. Chu w filmie The Great Chinese Art Heist będzie przyglądał się możliwości ingerencji chińskich władz w tajemnicze napady. Tytuł powstaje dla studia Warner Bros.

The director of "Crazy Rich Asians" will explore a string of high-profile Chinese art heists in his next film:

Opublikowany przez artnet Sobota, 27 lutego 2021
Źródło: artnet, deadline
Anna Michnicka-Pilch – Poinformowani.pl

Anna Michnicka-Pilch

Miłośniczka modernizmu, sztuki współczesnej i performansu. W trakcie studiów podyplomowych "Rynek sztuki i antyków" organizowanych przez Stowarzyszenie Marszandów i Antykwariuszy Polskich. Zawodowo inżynierka i kierowniczka projektów w zakresie infrastruktury technicznej budynków. W dziale kultury zajmuje się tematami związanymi ze sztuką i architekturą.