Netflix podejmuje walkę z "widzami na gapę"
Deepak/PixaHive

Netflix podejmuje walkę z "widzami na gapę"

  • Dodał: Korneliusz Komorowski
  • Data publikacji: 12.03.2021, 13:35

Netflix liczy obecnie 203 miliony subskrybentów na całym świecie. Serwis w ostatnim roku stał się tym bardziej popularny, że wiele osób, pozostając w domach w związku z restrykcjami, zdecydowało się na spędzanie wolnego czasu oglądając seriale i filmy. Rośnie zatem liczba zarejestrowanych kont, ale i osób, które mają dostęp do serwisu dzięki życzliwości swoich znajomych. Teraz platforma testuje sposoby, które mają uniemożliwić subskrybentom udostępnianie hasła – czyli dostępu - osobom, którzy subskrypcji nie posiadają.

 

Jeśli nie mieszkasz z właścicielem tego konta, potrzebujesz własnego konta, aby kontynuować oglądanie – takie powiadomienie mogą ujrzeć niektórzy użytkownicy Netflixa przy próbie zalogowania się do serwisu. Następnie proszeni są o zweryfikowanie, czy faktycznie mają uprawnienia do korzystania z konta za pomocą kodu, który wysyłany jest mailem bądź SMS-em. Procedura odbywa się, gdy serwis wykryje, że do konta nie loguje się aktualnie jego właściciel.

 

W przypadku, gdy osoba logująca się nie będzie w stanie zweryfikować, że jest właścicielem konta, nie otrzyma dostępu do platformy. Zamiast tego pojawi się komunikat skłaniający do utworzenia nowego konta i wykupienia subskrypcji. Test wdrażany jest między innymi po to, aby ulepszyć system zabezpieczeń i ochrony kont użytkowników. Jeśli ktokolwiek podejmie złośliwą próbę użycia konta, do którego dane zdobył podstępem bądź przestępstwem, zostanie mu to uniemożliwione.

 

- Ten test ma na celu potwierdzić, że osoby korzystające z kont są do tego upoważnione – powiedział rzecznik Netflixa. Jednak warunki korzystania z serwisu stanowią, że na koncie można utworzyć do 5 profili dla osób ze swojego gospodarstwa domowego. Regulamin jest w tej kwestii na tyle niejasny, że można go interpretować na wiele sposobów. Dzięki temu osoby z różnych miejsc na świecie mogą korzystać z tego samego planu rodzinnego.

 

Niewątpliwie udostępnianie komukolwiek swoich danych logowania do serwisów internetowych nie jest bezpieczne. Postrzeganie tej kwestii w przypadku platform streamingowych nieco się zmieniło. Stało się to dosyć powszechnym i popularnym sposobem na to, aby umożliwić komuś obejrzenie produkcji dostępnej na danym serwisie. Badania przeprowadzone w zeszłym roku przez ESET – firmę znaną z popularnego oprogramowania antywirusowego – wykazały, że około 60% respondentów udostępnia dane do swojego konta przynajmniej jednej osobie, natomiast co trzeci respondent udostępnia swoje dane logowania przynajmniej dwóm lub większej liczbie osób.

 

Do tej pory Netflix nie wykazywał zainteresowania w kwestii udostępniania kont innym osobom. Teraz jednak szuka sposobów na walkę z tym zjawiskiem, jednocześnie próbując wdrożyć bardziej rygorystyczne środki bezpieczeństwa. Analiza przeprowadzona przez Parks Associates wykazała, że przekazywanie haseł i piractwo kosztuje platformy streamingowe około 9 miliardów dolarów.

Źródła: ZDNet, The Verge