Raport o światowym rynku sztuki w 2020 roku
Sergei_94/Pixabay

Raport o światowym rynku sztuki w 2020 roku

  • Data publikacji: 29.03.2021, 21:40

W drugiej połowie marca, jak co roku, ukazał się przygotowany wspólnie przez Art Basel oraz USB obszerny raport podsumowujący ubiegłoroczne zmagania na światowym rynku sztuki.

 

Ponad 350-stronicowe opracowanie szczegółowo przedstawia i analizuje takie aspekty, jak sprzedaż aukcyjna, targi sztuki, wpływ sytuacji ekonomicznej na rynek sztuki oraz perspektywy dla kolekcjonerów. Poniżej kilka ciekawych informacji oraz wniosków z raportu.

 

W 2020 roku globalna sprzedaż na światowym rynku sztuki osiągnęła poziom 50,1 mld dolarów, notując spadek o 22% w stosunku do roku 2019. Biorąc pod uwagę liczne ograniczenia spowodowane pandemią, jest to całkiem niezły wynik.

 

Nieoceniona okazała się zdolność domów aukcyjnych, galerii oraz targów sztuki do szybkiej transformacji swojej działalności i przeniesienia jej do Internetu. Wartość sprzedaży online podwoiła się względem 2019 roku i osiągnęła rekordowy poziom 12,4 mld dolarów, co stanowi aż 25% udziału w całkowitej wartości rynku.

 

Z zaplanowanych na 2020 rok 365 światowych targów sztuki, 61% zostało odwołanych, 37% odbyło się w zaplanowanej formie a 2% przeprowadzono w alternatywnej, hybrydowej formule. Spowodowało to dramatyczny spadek sprzedaży, która zwykle miała miejsce w czasie trwania targów. W 2019 roku taka sprzedaż stanowiła aż 42% całkowitych obrotów na światowym rynku sztuki, w 2020 roku ten udział spadł do zaledwie 13%.

 

Wśród zamożnych kolekcjonerów, w zeszłym roku najwięcej na rynku sztuki wydawali millenialsi, z których aż 30% dokonało transakcji o wartości przekraczającej 1 mln dolarów. Ta grupa kolekcjonerów była również najbardziej aktywna w transakcjach online.

 

Warto zauważyć, że w 2020 roku mediana wydatków na rynku sztuki wśród zamożnych kobiet wzrosła globalnie o 13% w porównaniu do roku 2019, co sprawiło, iż kolekcjonerki wyprzedziły mężczyzn na tym polu. Rozbieżność widoczna jest szczególnie w Wielkiej Brytanii, gdzie zamożne kolekcjonerki wydały średnio na dzieła sztuki 429 tys. dolarów, co stanowi prawie dwukrotną wartość mediany w przypadku mężczyzn.

 

W podsumowaniu raportu autorzy zwracają uwagę na to, iż spowodowany pandemią wzrost sprzedaży i wystaw online przyczynił się do demokratyzacji rynku sztuki i ułatwił wielu kolekcjonerom pokonanie psychologicznej bariery wejścia na rynek, gwarantując chociażby większą przejrzystość cen.

 

Z drugiej strony autorzy akcentują skłonność rynku do popadania w konformizm w obliczu kryzysu. W niesprzyjających okolicznościach w branży pojawia się tendencja do kopiowania i dążenie do zmniejszenia ryzyka. Trend do rezygnowania z wysiłków w celu wyróżniania się, a zamiast tego szukanie bezpieczeństwa poprzez naśladowanie liderów na rynku, był obserwowany w półrocznym badaniu galerii i był istotny w całym rynku sztuki w 2020 roku.

 

Pełną wersję raportu można pobrać na stronie usb.com.

 

Źródło: usb.com