Obraz Claude'a Moneta trafi na aukcję
Irina/Flickr

Obraz Claude'a Moneta trafi na aukcję

  • Data publikacji: 20.04.2021, 21:40

18 kwietnia dom aukcyjny Sotheby’s poinformował, iż obraz Claude’a Moneta Le Bassin aux Nympheas zostanie gwiazdą Wieczornej sprzedaży dzieł impresjonistów i sztuki współczesnej (Impressionist & Modern Art Evening Sale) zaplanowanej na 12 maja 2021 roku w Nowym Jorku. Wartość obrazu szacuje się na około 40 milionów dolarów.

 

Namalowany przez francuskiego malarza Claude’a Moneta w latach 1917-19 obraz Le Bassin aux Nympheas jest jedną z najsłynniejszych i najbardziej ikonicznych prac impresjonistycznych. Płótno mierzące niemal metr na dwa metry (prawie 40 na 79 cali) jest częścią słynnej serii Grandes Décorations przedstawiającej staw z liliami wodnymi artysty w Giverny we Francji. Prace te - tworzone od 1914 roku aż do śmierci artysty w 1926 roku - były przełomowe w swoim abstrakcyjnym traktowaniu powierzchni wody w stawie i tańczących w nim odbić. Wywarły głęboki wpływ na ewolucję sztuki i tym samym uznawane są za ważny pomost łączący impresjonizm z ekspresjonizmem abstrakcyjnym.

 

Julian Dawes, współprzewodniczący działu sztuki impresjonistycznej i współczesnej Sotheby's w Nowym Jorku, powiedział: - Claude Monet jest jednym z najbardziej znanych i lubianych artystów wszech czasów, a Le Bassin aux Nymphéas stanowi kwintesencję jego słynnej serii Lilii Wodnych. Jako wybitny przykład późnych dzieł Moneta z jego cenionego domu w Giverny, ten monumentalny obraz pięknie podsumowuje, jak twórczość Moneta ewoluowała w czasie od jego przełomów impresjonistycznych do bardziej abstrakcyjnego skupienia się na jego zafascynowaniu stawem i liliami wodnymi.

 

Lilie wodne, we własnoręcznie stworzonym stawie, były dla Moneta prawdziwą i niewyczerpaną inspiracją. Ogród w Giverny był dla artysty miejscem, w którym mógł obserwować i malować zmiany pogody, pór roku i dnia, a także ciągle zmieniające się kolory i wzory. Pod koniec życia Monet przyznał: - Zajęło mi trochę czasu, aby zrozumieć moje lilie wodne. Posadziłam je dla przyjemności, wyhodowałam je bez myśli o malowaniu. Krajobraz potrzebuje więcej niż jednego dnia, aby wniknąć w twoją skórę. I wtedy, w jednej chwili, doznałem objawienia - jak cudowny był mój staw - i sięgnąłem po paletę. Od tego momentu nie miałem prawie żadnego innego tematu.

 

Na stronie domu aukcyjnego Sotheby’s czytamy: W tej monumentalnej skali Monet jeszcze bardziej oddalił się od realistycznego przedstawienia liliowego stawu, ponieważ widz jest przybliżony do powierzchni stawu, pozornie unosząc się nad zmieniającymi się kolorami jego odbić. Paleta Moneta jest bardziej żywa, nasycona niż w jego wcześniejszych pracach z serii Lilii wodnych, a operowanie pędzlem jest zdecydowanie bardziej płynne, z kwiatami wyrażonymi przez śmiałe pociągnięcia farby. To spotęgowane poczucie powierzchni stawu podkreśla również powierzchnia obrazu, ponieważ olśniewające pociągnięcia farby Moneta poruszają się tam i z powrotem, jak odbicia lilii w stawie, pomiędzy falami wody. Duża skala tego dzieła sugeruje, że choć mogło ono zostać wymyślone na zewnątrz, to prawie na pewno zostało namalowane w dużym studio, które Monet zbudował specjalnie po to, by pomieścić Grandes Décorations. Koncepcja Moneta w tym momencie nie polegała na przedstawieniu rzeczywistego stawu, ale na otoczeniu widza „powierzchnią wody bez horyzontu i bez brzegu” - niniejsza praca osiąga ten efekt dzięki swojej uderzającej skali i prezencji.

Źródło: Sotheby's