Nowo odkryty gatunek krocionoga nazwany na cześć Taylor Swift
Late Night with Seth Meyers/YouTube screenshot

Nowo odkryty gatunek krocionoga nazwany na cześć Taylor Swift

• Dodał: Oliwia Szeląg
  • Data publikacji: 21.04.2022, 23:40

Jedna z najpopularniejszych światowych gwiazd popu może już nie tylko pochwalić się swoimi muzycznymi rekordami. Na jej cześć nazwano nowo odkryty gatunek krocionoga.

Krocionóg to gatunek wija z gromady dwuparców, który swoim wyglądem przypomina stonogę. Żyje w lesie, żywiąc się m.in. liśćmi, a jego rolą jest rozkład ściółki. Gatunek, który został odnaleziony w Appalachach w Stanach Zjednoczonych, został nazwany Nannaria swiftae. Wyróżniają go skręcone pazury. Na łamach czasopisma ZooKeys badacze Derek Hennen, Jackson Means i Paul Marek z Virginia Tech w USA opisali swoje odkrycie. Naukowcy przeanalizowali ponad 1800 okazów i wyodrębnili siedemnaście kolejnych gatunków krocionoga, czyli angielskiego millipede.

Derek Hennen, czyli jeden z naukowców z grupy badawczej, przyznał, że jest fanem Taylor Swift.

- Jej muzyka pomogła mi przejść przez wzloty i upadki szkoły wyższej, więc nazwanie jej imieniem nowo odkrytego gatunku krocionoga jest moim sposobem na podziękowanie.

Nannaria swiftae mają długość od 18 do 38 mm, a ich ciała z białymi odnóżami są karmelowo-brązowe lub czarne z białymi, czerwonymi lub pomarańczowymi plamkami. Samce mają małe, skręcone i spłaszczone pazury na przednich nogach, co charakteryzuje wspólną nazwę gatunku.

Źródło: phys.org; Derek A. Hennen et al, A revision of the wilsoni species group in the millipede genus Nannaria Chamberlin, 1918 (Diplopoda, Polydesmida, Xystodesmidae), ZooKeys (2022).